Program wspieraj seniora – solidarnościowy korpus wspierania seniorów

Data: 16.11.2020 r., godz. 10.01    89
Strategicznym celem programu rządowego jest zapewnienie usługi wsparcia Seniorom w wieku 70+, którzy zdecydują się na pozostanie w domu, ze względu na swoje bezpieczeństwo, w związku z zagrożeniem zakażeniem Covid-19. W szczególnych przypadkach z usługi mogą skorzystać osoby poniżej 70 roku życia.
PROGRAM WSPIERAJ SENIORA – SOLIDARNOŚCIOWY KORPUS WSPARCIA SENIORÓW

Strategicznym celem programu rządowego jest zapewnienie usługi wsparcia Seniorom w wieku 70+, którzy zdecydują się na pozostanie w domu, ze względu na swoje bezpieczeństwo, w związku z zagrożeniem zakażeniem Covid-19. W szczególnych przypadkach z usługi mogą skorzystać osoby poniżej 70 roku życia. Program zakłada pomoc w   dostarczeniu zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym spożywcze, środki higieny osobistej  do domu seniora. Można również poprosić o pomoc w sprawach urzędowych nie wymagających udostepnienia danych wrażliwych.  Z programu mogą skorzystać osoby, które nie są objęte innymi usługami świadczonymi przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Koszty zakupów pokrywa senior. Bezpośrednim realizatorem programu są ośrodki pomocy społecznej. Program jest realizowany do 31.12.2020 roku.

Mechanizm udzielania pomocy:
1. Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, która zdecyduje się pozostać w domu, dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów  na numer 22 505 11 11. Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8.00 – 21.00.
2. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje prośbę o pomoc do ośrodka pomocy społecznej w danej gminie poprzez system Centralnej Aplikacji Statystycznej. Ośrodek realizuje usługę przez pięć dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku),
w godzinach pracy ośrodka (8.00 -16.00). Zgłoszenia, które wpływają poprzez system CAS w weekendy rozpatrywane są od poniedziałku. 
3. Pracownik ośrodka kontaktuje się telefonicznie z seniorem, podaje datę i godzinę zgłoszenia przez seniora na infolinii, weryfikuje zgłoszenie i ustala usługę wsparcia, która ma polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, zgodnie z wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej. Następnie podaje dane osoby, która przyjedzie do Seniora w celu pomocy oraz datę. Usługa może być świadczona raz w tygodniu bądź kilka razy w czasie trwania programu.
4. W czasie odbierania zakupów zachowaj zasady bezpieczeństwa; noś maseczkę, zachowaj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych. Kontakt osoby świadczącej pomoc z seniorem odbywa się tylko w drzwiach.
5. Senior może zgłosić prośbę  o pomoc bezpośrednio do Ośrodka Pomocy Społecznej w Wyszkowie dzwoniąc pod numer telefonu 29 742 59 21 lub 29 742 49 02 w godzinach pracy 8.00 – 16.00 w dni pracy od poniedziałku do piątku.

UWAGA: Senior płaci tylko za rzeczywisty koszt zakupów.